Siseaudit ei ole mitte pidurdus- vaid navigatsioonisüsteemi osa

Tõlkis Mare Timian
Kuupäev
Sisu

"Olen alati otsinud nutikaid viise, kuidas kirjeldada siseauditi rolli organisatsioonis", ütleb Richard Chambers, IIA endine president, oma blogiartiklis.

Nn "liftikõned" on suurepärased, kui teil on aega 60 sekundit kirjeldada võhikust kõrvalseisjale seda väärtust, mida annab teie elukutse. Oma blogis, selle aasta alguses, jagasin teile mõningaid väärt ideid "liftikõne" jaoks. Samas peame arvestama, et "liftikõne" ei ole kõige parem viis, kui tahame kirjeldada midagi põhimõttelist ja kestvat.

chambers_2021.pngVarem oli üks mu lemmik seisukohti, et "siseaudit on justkui auto pidurid, mis võimaldavad organisatsioonil kiiremini sõita". Selle analoogia põhjenduseks on see, et pidurid on sõiduki oluline komponent ja et need on töökorras nendeks erijuhtudeks, kui on vaja neid kindlasti kasutada.

Kuid mis veelgi olulisem, pidurid on üliolulised, et sõiduki liikumist kontrolli all hoida. Muidugi annavad hästi varustatud sõltumatud siseauditiüksused vähe lisaväärtust, kui need takistavad ettevõtte võimet võtta riske ja saavutada tulemusi. Kuid nad saavad lisavad olulist väärtust, kui sarnaselt auto piduritega annavad nad juhtidele ja juhtkonnale teavet kriitilistest riskidest, et kiirust vähendada või lausa peatust teha.

Aastate jooksul olen hakanud nägema, et siseaudit pidurite analoogiana on aegunud vaade.

See arusaam näeb ette, et siseaudit on keskendunud peamiselt kontrollimisele. Tänapäeval pakub siseaudit siiski palju suuremat väärtust, kui tavapärane pidurdussüsteem. Suurepärase pidurisüsteemiga sõiduk võib ju ikkagi valesse kohta sattuda. Pidurid sobivad suurepäraselt peatumiseks või sõidu aeglustamiseks, aga nad ei aita vajadusel kurssi muuta. Siseaudit peab aitama luua ka uut väärtust, mitte ainult seda kaitsma!

Usun, et võimsam analoogia on see, et siseaudit on organisatsiooni navigatsioonisüsteemi kriitiline komponent.

Mõelge kaasaegse navigatsioonisüsteemi väärtusele. Kui väljumis- ja saabumiskohad on süsteemi sisestatud, annab navigatsioonisüsteem juhile õigeaegset ja olulist tagasisidet reisi edenemisest. Sõbralik hääl annab üksikasjalikku nõu sihtkohta jõudmiseks. See süsteem tunneb ära, kui pööre õigesse suunda on mööda lastud, ja hoiatab juhti kiiresti, et ta teeks sobivas kohas tagasipöörde. Seda süsteemi saab programmeerida soovitama juhile marsruute, mis on kiiremad, kus on vähem liiklusummikuid või saaks vältida teemaksu. Sama süsteem ka hoiatab juhti, kui ta kiirust ületab või kui sõiduk on jõudnud ebaturvalisele teele.

Sarnaselt sõiduki navigatsioonisüsteemiga näitab siseaudit oma võimsat väärtust järgmiselt:

  • Kindluse andmine, et organisatsioon edeneb juhtkonna ja juhatuse kavandatud kursil
  • Soovitatavate parandusmeetmete pakkumine, kui organisatsioon on kursist kõrvale kaldunud (palun tehke õigeaegne tagasipööre)
  • Riskide eelnev tuvastamine (nii nagu auto navigatsioonisüsteem hoiatab eesseisva õnnetuse või liiklusummiku eest).
  • Juhtkonna ja nõukogu hoiatamine riskidest/tõrgetest (märguanne kiiruseületamisest).
  • Kindluse andmine, et organisatsioon „saabub kavandatud sihtkohta”.

Edu saavutamiseks peavad organisatsioonid 21. sajandil juhtima riske – nii sisemisi kui ka väliseid, olenemata sellest, kas need on seotud raha, tegevuse, strateegia, tehnoloogia, eeskirjade või mainega.

Samal ajal kui organisatsioonid tõstavad tõhusa riskijuhtimise latti, seisavad juhid silmitsi erakordse vastutuulega, mille tekitab tormiline keskkond, kus riskid realiseeruvad praktiliselt üleöö. Viimase viie aasta jooksul oleme seisnud silmitsi enam kui sajandi erakordseima ülemaailmse pandeemiaga, üleilmsete finantskriisidega, küberpättide jõuliste manipulatsioonidega, mis on suunatud infrastruktuuride ja ettevõtete kahjustamisele; #MeToo liikumine, mis tõstab esile seksuaalse rünnaku ja ahistamise töökohal ja palju muud.

Lähitulevikus ootavad meid ees tõsised tarneahelate häired, inflatsioonisurve, mida pole viimase 40 aasta jooksul nähtud ja COVID-19-st tulenevad ebameeldivad tagajärjed.

Heast pidurisüsteemist ei piisa, et navigeerida edukalt ootamatusi täis maastikul - mägedes ja orgudes. Selle asemel vajavad organisatsioonid edukaks toimetulekuks tugevaid navigatsioonisüsteeme, millel on hästi varustatud ja sõltumatud siseauditiüksused.

Tõsi, minu uuenduskuuri läbinud siseauditi analoogia võib olla liiga lihtsustatud. Tugevad siseauditiüksused lisavad ettevõttele väärtust mitmel viisil ja me pole kunagi juhtkonnast ja juhatusest kriitilisemad meie organisatsioonide ees seisvate riskide juhtimisel. Siiski leian, et on kasulik läbi mõelda sellised analoogid nagu ma siin artiklis välja pakkusin, et saaksime siseauditi muutunud rolli parimal võimalikul viisil ja kõigile arusaadavalt selgitada.

Nagu ikka, ootan teid kaasa mõtlema ja oma kommentaare jagama.

Jaga sotsiaalmeedias